کارشناس انرژی با اشاره به اقدامات مهم ایران در زمینه تبدیل شدن به یک شریک گازی مطمئن در منطقه گفت: موقعیت استراتژیک ایران به عنوان یک دارنده ذخایر بزرگ گاز، ایران را در قلب تجارت و دیپلماسی گاز منطقه قرار می دهد و دولت گام های کلیدی برای امنیت انرژی خود بر می دارد.

ایران در قلب تجارت و دیپلماسی گاز منطقه قرار دارد / تقویت همکاری با شرکای منطقه‌ای در دور جدید سفرهای رئیس‌جمهور

حسین حیدریان کارشناس انرژی با اشاره به اقدامات مهم ایران در زمینه تبدیل شدن به یک شریک گازی مطمئن در منطقه گفت: موقعیت استراتژیک ایران به عنوان یک دارنده ذخایر بزرگ گاز، ایران را در قلب تجارت و دیپلماسی گاز منطقه قرار می دهد و دولت گام های کلیدی برای توسعه صادرات گاز و امنیت انرژی خود بر می دارد. بخش‌های زیر به تشریح این اقدامات، از جمله عملیاتی کردن قراردادهای صادرات گاز با کشورهای همسایه، افزایش تولید گاز داخلی و جمع‌آوری گازهای مرتبط، و همچنین احیای و گسترش همکاری‌های گازی با شرکای منطقه‌ای می‌پردازد.

وی با اشاره به عملیاتی کردن قراردادهای صادرات گاز و تقویت دیپلماسی منطقه ای ایران در ابتدای سال جاری اظهار کرد: ایران اقدامات مشخصی را برای عملیاتی کردن قراردادهای صادرات گاز فعلی خود با ترکیه و عراق و تمدید قراردادها در صورت لزوم انجام داده است. این اقدامات نشان دهنده تمرکز دولت به تقویت روابط تجاری گاز با همسایگان غربی خود و قرار دادن ایران به عنوان نقطه اصلی ترانزیت گاز در منطقه است. قابل ذکر است که احیای موفقیت آمیز توافقنامه مبادله گاز کلیدی با ترکمنستان توسط دولت سیزدهم نقطه عطف مهمی است. این قرارداد نه تنها بر اهمیت همکاری های گاز ایران و ترکمنستان تاکید کرد، بلکه واردات گاز ایران را افزایش داد و امنیت انرژی کشور را در ماه های زمستان تقویت کرد و فعالیت های تجاری گاز این کشور را بیشتر گسترش داد.

حیدریان در مورد افزایش توان تولید داخلی گاز و بهینه‌سازی مصرف نیز افزود:  یکی از اجزای حیاتی استراتژی توسعه گاز ایران، توسعه تولید داخلی و افزایش کارایی در مدیریت منابع است. سرمایه گذاری های دولت در پروژه های تولید گاز از جمله عملیاتی شدن فاز 11 پارس جنوبی منجر به افزایش چشمگیر گاز روزانه شده است. علاوه بر این، تلاش برای جمع آوری گازهای همراه و کاهش گازهای مشعل که سالانه معادل 50 میلیون متر مکعب تخمین زده می شود، توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است. هدف آتی برای رسیدن به صفر گازهای مشعل تا پایان سال 1404 گامی حیاتی در جهت کاهش اتلاف و افزایش ظرفیت تولید است. علاوه بر این، بهره برداری از پتانسیل این گازهای تلف شده در حال حاضر می تواند تجارت گاز ایران را با ارائه گاز اضافی برای صادرات دو برابر کند.

این کارشناس انرژی در مورد تقویت همکاری با شرکای منطقه ای در دور جدید سفرهای رئیس جمهور به کشورهای همسایه نیز اظهار کرد: تلاش های دولت سیزدهم برای تقویت همکاری های گازی با شرکای منطقه ای فراتر از دستاوردهای آن با ترکیه و ترکمنستان بود. ایران در تلاش برای تنوع بخشیدن به مشارکت‌های انرژی خود، روی توافق‌نامه‌های بالقوه با کشورهای دیگر مانند پاکستان و هند کار می‌کند تا تأثیر تجارت گاز خود را گسترش دهد و ثبات منطقه را بیشتر کند.

وی در پایان گفت: رویکرد استراتژیک ایران برای توسعه تجارت گاز با تمرکز بر تقویت دیپلماسی منطقه‌ای، افزایش تولید و کارایی داخلی و بررسی مشارکت‌های بالقوه با کشورهای همسایه مشخص می‌شود. این گام‌ها نه تنها در تقویت امنیت انرژی ایران مؤثر است، بلکه به رشد و ثبات چشم‌انداز انرژی منطقه به‌عنوان یک کل کمک می‌کند. راهبردهای دولت سیزدهم در جهت ارتقای توانمندی‌های تجارت گاز ایران را یک رویکرد مهم خنثی‌کننده تحریم‌ها در بحبوحه افزایش تقاضای جهانی و چالش‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.